cng_bus_tankstelle.jpg

Estetyczny zielony autobus zwrócił naszą uwagę przejeżdżając przez centrum Poznania. Nie dało się nie zauważyć,że jest to nowy MAN napędzany silnikiem spalającym gaz CNG.

Dzięki swym sprawdzonym, ekologicznym silnikom napędzanym gazem ziemnym, MAN należy do producentów pojazdów wiodących w zakresie dbałości o środowisko naturalne. W przypadku silnika zasilanego CNG (sprężony gaz ziemny) zawartość związków szkodliwych w spalinach nie tylko spełnia wymagania określone w normie EURO 5, która w odniesieniu do nowych pojazdów zacznie obowiązywać w 2008 roku, ale jest znaczącą niższa od wartości granicznych określonych dla ?szczególnie przyjaznych środowisku pojazdów? EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) w dyrektywach unijnych.

Warto tu wspomnieć, że MAN pracuje także nad napędami wodorowymi oraz elektrycznymi.

Firma MAN w ścisłej współpracy z Siemensem rozwijaław ostatnich latach projekt autobusu napędzanego wodorem z zastosowaniem technologii ogniw paliwowych. W tej chemicznej siłowni, w wyniku reakcji wodoru i tlenu wytwarzany jest prąd elektryczny dla elektrycznego silnika napędowego. W trakcie tej reakcji nie powstają absolutnie żadne spaliny, lecz jedynie czysta woda. Gotowy do seryjnej produkcji prototyp takiego autobusu znajduje się w testach, podczas których obsługuje on linie miejskie przede wszystkim w Niemczech. Już od roku 1996 autobus miejski MAN napędzany wodorem i wyposażony w silnik spalinowy znajduje się testach ? pierwszy tego rodzaju autobus na świecie. Kolejny projekt o nazwie ?Projekt zastosowania napędu wodorowego na lotnisku w Monachium? wystartował w maju 1999. Wykorzystuje się w nim dwa autobusy przegubowe. We wszystkich tych testach silnik spalinowy napędzany wodorem pokazuje, że ochrona środowiska to dla MAN zawsze silna motywacja, by w taki sposób rozwijać nowe technologie, by znalazły one seryjne zastosowanie. Na bazie koncepcji, która łączy w sobie minimalną emisję spalin z możliwie największą ekonomicznością, firma MAN opracowała napęd Diesla i elektryczny z magazynowaniem energii hamowania za pomocą ultracaps. W rozwiązaniu tym moc silnika Diesla jest oddzielona od aktualnej mocy napędu. Nadmiar energii magazynowy jest i wykorzystywany ponownie np. podczas przyspieszania, przy czym zapotrzebowanie na moc z silnika Diesla jest wtedy niższe. W ten sposób MAN osiąga zdecydowanie niższe zużycie paliwa, niższy poziom emisji spalin i niższy poziom hałasu.