W dobie powszechnej informatyzacji i cyfryzacji wszelkie usługi świadczone za pomocą internetu znalazły rzeszę zwolenników. E-usługi, bo tak nazywają się usługi świadczone drogą elektroniczną, nie stawiają przed ich użytkownikami żadnych, niemożliwych do spełnienia, wymogów. Takie rozwiązanie pozwala na dużą oszczędność czasu, co jest dzisiaj jednym z największych dóbr społeczeństwa. Rynek e-usług daje więc nieograniczone możliwości, po których potencjał sięgnęło wiele przedsiębiorstw. Jedną z nich wykorzystała firma AudioFon Sp. z o.o., twórca mobilnej platformy dostarczania treści multimedialnych. Audiofon, przy wsparciu Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, rozpoczął, w maju 2010 roku, realizację projektu mającego na celu przyczynienie się do rozwoju e-usług. Projekt ten zakłada, iż istnieje, i ciągle wzrasta, zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania w branży informatycznej. Ideą tej koncepcji jest budowanie społeczeństwa informacyjnego, poprzez stworzenie oraz upowszechnienie możliwości dostępu do platformy usług multimedialnych. Ponadto celem projektu jest wdrożenie innowacyjności produktowej, organizacyjnej i procesowej. Usługi AudioFonu to wydajny mechanizm strumieniowania wszelkich treści audio, przygotowany z myślą o odbiorcach instytucjonalnych (firmy, organizacje, etc.) Pozornie narzędzi do takiego udostępniania jest bez liku, wiele z nich jest nawet darmowych. W rzeczywistości jednak narzędzia te mają mnóstwo ograniczeń, wymagają wiedzy i doświadczenia, a w dodatku każde działa w innym standardzie. Sytuacja przypomina niedawną epokę, kiedy to, każdy kto chciał, mógł uruchomić swoją stronę internetową (serwery i hosting były od dawna łatwo dostępne), ale zanim tego dokonał, musiał nauczyć się języków programowania stron (m.in. HTML, JavaScript, PHP), zgłębić tajniki oprogramowania serwerów (najczęściej jednego z dialektów Linuxa), musiał też opanować posługiwanie się warsztatem graficznym, poznać animacje w technologii Flash i dogłębnie zrozumieć mechanizmy transmisji w internecie. Podobna sytuacja ma aktualnie miejsce w dziedzinie transmisji strumieniowych audio - pozornie są setki usługodawców, którzy mogą taką usługę udostępnić. Gdyby jednak istniała prosta, a jednocześnie wydajna i działająca na każdym urządzeniu platforma, to usługodawcy przestaliby być niezbędni, a udostępnieniem treści audio mogłyby się zająć setki tysięcy chętnych (firm i instytucji, a nawet osób prywatnych). Do tego celu zmierza platforma zbudowana przez AudioFon. ?Jeśli dzisiaj ktoś chce stworzyć stronę WWW, wcale nie musi uczyć się języków programowania - wystarczy skorzystać z jednego z popularnych narzędzi CMS, by zbudować witrynę w oparciu o gotowy szablon i samodzielnie nią zarządzać. Czas najwyższy, by podobny mechanizm powstał w dziedzinie transmisji audio i wideo - co jest właśnie naszym celem.? ? tłumaczy Maciej Skrzypczynski, Kierownik Projektu AudioFon Sp. z o.o. Projekt realizowany przez AudioFon Sp. z o.o. pokazuje więc jak skutecznie można wykorzystać potencjał obszernego rynku jaki stanowią e-usługi, przy jednoczesnym wykorzystaniu dotacji z Unii Eropejskiej.