Telefon komórkowy to coś, co już niemalże każdy z nas nosi zawsze przy sobie. Zauważmy również, że obecnie telefon komórkowy to nie tylko telefon, to także aparat fotograficzny, internet, centrum rozrywki, prawie przenośny komputer. Rynek usług mobilnych dynamicznie się rozwija, a możliwości jest coraz więcej i są coraz ciekawsze. Reklamodawcy już dawno dostrzegli potencjał telefonów. Jedną z form tego typu promocji jest bluetooth marketing. Polega on na tym, że specjalne urządzenie wykrywa telefony znajdujące się w pobliżu, a mające włączony bluetooth i wysyła na nie komunikat. Po zaakceptowaniu transmisji przez użytkownika telefonu, pojawia się przekaz reklamowy. Chyba jeszcze popularniejszą formą mobilnego marketingu są fotokody, czyli niewielkie obrazki złożone z czarno-białych kwadratów. Coraz częściej można je znaleźć na plakatach, ulotkach, opakowaniach produktów, czy w reklamach prasowych. Wystarczy mieć telefon z aparatem cyfrowym, zainstalować specjalną aplikację (dostępną bezpłatnie) i za jej pomocą zeskanować fotokod. Telefon połączy się z internetem i pobierze treści ukryte pod dedykowanym linkiem. Mogą to być aplikacje na telefon, przekierowania na stronę www, film, czy dane kontaktowe (w tym ostatnim przypadku fotokody znalazły też zastosowanie na wizytówkach). Na tym jednak nie koniec. Przedsiębiorcy cały czas szukają nowych rozwiązań dla marketingu mobilnego. Przykładowo, ostatnio na polski rynek wprowadzona została e-usługa umożliwiająca dystrybucję i masowe udostępnianie cyfrowych produktów składających się z treści multimedialnych i usług interaktywnych na urządzenia mobilne. Jej pomysłodawcą i dystrybutorem jest firma AudioFon Spółka z o.o. z Poznania, która realizuje projekt ?Stworzenie uniwersalnej platformy dla mobilnej dystrybucji interaktywnych produktów multimedialnych? przy wsparciu środków unijnych. Dostawcy cyfrowych produktów składających się z treści multimedialnych i usług interaktywnych otrzymają dostęp do gamy różnorodnych interaktywnych produktów multimedialnych. Będą to z jednej strony przekazy promocyjne, marketingowe (marketing interaktywny) o różnej formie i treści, a z drugiej oferta skorzystania z produktów multimedialnych: muzyki, edukacji, informacji, komunikacji, itp. Można się spodziewać, że marketing usług mobilnych jeszcze nie raz nas zaskoczy. Zindywidualizowany przekaz to z pewnością przyszłość komunikacji z klientem. Już teraz firmy robią wszystko, żeby jak najbardziej zbliżyć się do swoich odbiorców. Konsumenci znudzeni standardowymi formami promocji, chętnie otwierają się na przekaz, który ich zaskakuje i wzbudza ciekawość. Nigdy nie wiadomo, co przyjdzie do nas jutro za pośrednictwem naszego telefonu? ? ?DOTACJE NA INNOWACJE? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego