Okazuje się, że pozimowe dziury w drogach nie są zmorą jedynie polskich kierowców. Również Kanadyjczycy borykają się z tym problemem już od lat. Jednak różnica między Kanadą i Polską polega na tym, że w Ameryce płn. podchodzą do tych spraw naukowo.

Zielona autostrada

Działa tam bowiem państwowa instytucja odpowiedzialna za opracowywanie ulepszeń konstrukcyjnych. Jednym z jej głównych zadań w ostatnich latach było właśnie poprawienie wytrzymałości betonu, z którego powstają tamtejsze drogi.

[caption id="attachment_12899" align="aligncenter" width="580" caption="Powstający obecnie odcinek autostrady A2 Nowy Tomyśl - Świecko wykonywany jest w technologii betonowej"][/caption] Inny pomysł na walkę z dziurami

I właśnie ostatnimi czasy szef tego projektu - Daniel Cusson ogłosił światu przełom w badaniach nad mrozoodpornym betonem. Twierdzi on, że mieszanka opracowana przez jego zespół pozwala na dwa razy rzadszą wymianę nawierzchni drogowej.

Jak nietrudno się doliczyć oznacza to zmniejszenie kosztów utrzymania dróg o połowę. Co więcej, jak wykazują inne badania, wykonane przez kanadyjski instytut, betonowa nawierzchnia zmniejsza zużycie paliwa wśród największych pojazdów. Tak więc do efektywności ekonomicznej, dochodzi jeszcze ta ekologiczna.

źródło: inventorspot