Jak wygląda transport koparki na miejsce budowy drogi?

Dzięki dużym dotacjom z zagranicy oraz dobrej sytuacji gospodarczej w kraju, możemy pozwolić sobie na budowę dużej ilości nowych dróg. Na teren budowy trzeba jednak w jakiś sposób przetransportować maszyny, które będą tam pracować. Teoretycznie mogłyby dojechać tam o własnych siłach, ale na przykład takie pojazdy jak koparka czy walec drogowy rzadko kiedy mogą przekraczać choćby 25 kilometrów na godzinę.

Transport na lawecie

transport maszyn budowlanych

Mniejsze urządzenia można zawieźć na przyczepie typu laweta, podczepianej na przykład do samochodu ciężarowego lub dostawczego. Tyczy się to jednak tylko niewielkich maszyn, takich jak małe spychacze czy też agregaty prądotwórcze. Duże pojazdy ładuje się na lawety ciężarowe, które są podczepiane do ciągnika siodłowego. Mają one formę typowej naczepy, z bardzo obniżoną tylną częścią, na którą wjeżdża sprzęt, który ma być przewożony. Dzięki temu transport maszyn budowlanych może odbywać się w sposób szybki i sprawny, nawet na bardzo duże odległości, rzędu setek kilometrów. Załadunek i rozładunek to kwestia góra kilkunastu minut, chyba ze teren jest naprawdę trudny, wtedy czas może wzrosnąć do maksimum pół godziny. Na takiego rodzaju lawecie można przewieźć koparkę, ładowarkę, walec drogowy, spychacz i praktycznie dowolną inną tego typu maszynę.

Dojazd w trudne miejsca

Bardzo często naczepy typu laweta, którymi przeprowadza się transport maszyn budowlanych, posiadają własne osie skrętne. Dzięki temu można nimi wymanewrować w wyjątkowo trudnym terenie, gdzie jest ciasno i w inny sposób nie dałoby się na przykład wycofać z pozycji kierowcy ciągnika siodłowego, który prowadzi cały zestaw. Używając powyższego systemu, podczas manewrowania konieczna jest współpraca kierowcy z pomocnikiem. Ten ma za zadanie obsługiwać pilot, którym może regulować skręt osi naczepy. Sprawia to, że można dojechać nawet w bardzo wąskie uliczki w centrum miasta. Jeśli jednak i to nie pomaga, rozładunku dokonuje się w niewielkiej odległości do miejsca robót drogowych. Ostatni fragment maszyny pokonują samodzielnie, jadąc ze swoją maksymalną dopuszczalną prędkością. Wyjątkowo, pojazdy takie jak koparka, mogą pokonywać niewielkie odległości samodzielnie. Zwykle praktykuje się to jeśli do przejechania jest góra kilka kilometrów. Natomiast transport maszyn budowlanych o napędzie gąsienicowym, takich jak np. spychacze, musi odbywać się na lawecie niezależnie czy do przejechania jest krótka odległość, czy kilkaset kilometrów. Jest to podyktowane tym, że maszyna taka może zniszczyć nawierzchnię innych dróg, po których przejedzie. Tyczy się to też chociażby walca drogowego, ze względu na jego wyjątkowo niską prędkość jazdy, góra kilka km/h.