Górskie bieganie wsparte kijami.

Do nordic walking wszyscy się już przyzwyczailiśmy. Ludzi chodzących z kijami wszędzie widać. Spacery lub marsze "z podpórkami" zalecają wszyscy - kardiolodzy, specjaliści od rehabilitacji, organizacje zajmujące się aktywizacją ludzi starszych i specjaliści od zdrowia publicznego.

Nowością staje się widok ludzi, poruszających się w szybkim tempie po górskich ostojach z kijami w dłoniach. Nowy sport jest proponowany dla  mniej wyrobionych amatorów aktywności ruchowej połączonej z górskimi wędrówkami. Zyskuje coraz więcej zwolenników.

Trail running - połącz bieganie z pięknymi widokami.

Górskie bieganie wsparte kijami.Bieżnia jest nudna, bieganie po miejskich ścieżkach to wdychanie jednocześnie pyłów zawieszonych w powietrzu oraz manewrowanie między spacerowiczami i innymi biegaczami.

Bieganie długodystansowe po górach i innych wolnych przestrzeniach to połączenie sportu, krystalicznie czystego powietrze wraz z możliwością jednoczesnego podziwiania niespotykanie pięknych widoków. Jednak takie biegi obarczone są większym ryzykiem urazów, a także są  bardziej męczące. Konieczne jest też zmienne tempo biegu ze względu na nierówności terenu - wąskie ścieżki, nierówne dukty, spadki i wspinaczki. Nogi są więc bardziej obciążone, szczególnie kolana.

Z pomocą przychodzą kije do biegania, które odciążają stawy w szczególnie trudnych odcinkach, np. podczas wspinaczki pod górę lub zamiany biegu na szybki marsz. 

Dla amatorów....

Kije do biegania przydadzą się wszystkim, którzy rozpoczynają przygodę z bieganiem po nietypowych terenach - nierównych, nizinnych ścieżkach lub górskich ostępach. W przypadku zmęczenia mozna wygodnie podeprzeć się na kijach i zapewnić sobie tym samym możliwość wyrównania oddechu i odciążenia zmęczonych stawów.

.... dla sportowców ekstremalnych.

Moda na trail running zyskała popularność wśród osób uprawiających sporty ekstremalne. Odbywają się nawet zawody w bieganiu po górach z kijami, np. górskie biegi ultra.

Jak dobrać odpowiednie kije do biegania?

Kije należy dobierać wedle szeregu kryteriów:

  • kondycji biegacza
  • trasy biegu
  • poziomu umiejętności
  • wzrostu zawodnika.

To, co istotne to ciężar kijów oraz możliwość ich składania. Kije do biegania powinny być wykonane z materiałów lekkich i odpornych na złamania, stąd często stosuje się stopy elastycznego i lekkiego aluminium z twardym karbonem. Dobrze, jeżeli są składane. Szczególnie ważna jest rękojeść, która będzie kompatybilna z dłonią oraz końcówka, zapewniająca stabilność.

Odpowiednie kijki kupimy np. na stronie: https://www.3210sport.pl/132-kijki-trailowe, specjalizującej się w sprzedaży tego sprzętu.

 

Ważna uwaga: kije do nordic walkingu nie są odpowiednie do biegania.