Dwupłatowa przyszłość lotnictwa

Wraz z Concordem umarło marzenie o naddźwiękowych podróżach. Nic bardziej mylnego! Oto jak wg MIT wyglądać będzie naddźwiękowy samolot przyszłości.

Dlaczego akurat dwupłatowiec? Bynajmniej nie jest to ukłon w kierunku Czerwonego Barona i maszyn na których latał. Chodzi tu zwyczajne o względy ekonomiczne (które jak pamiętamy były gwoździem do trumny Concorde'a). Dwupłatowce stawiają po prostu mniejszy opór powietrzu, przez co są mniej hałaśliwe i spalają mniej paliwa. Niemiecki wątek w tej historii nie jest jednak zupełnie bezpodstawny. Pomysłodawcą naddźwiękowych dwupłatowców był już bowiem w latach 50-tych właśnie Niemiec - Adolf Busemann. Niestety, jego projekt miał jedną zasadniczą wadę - nie latał. Dlatego ekipa z MIT musiała zmodyfikować ten koncept. Wykonano ponad 700 prób z rożnymi konfiguracjami skrzydeł, by odszukać tą optymalną (widoczną na zdjęciu powyżej). Co ciekawe, poza MIT temat projektu Busemanna podchwyciła także ekipa badaczy z Japonii. Tak więc w najbliższych latach spodziewać się możemy prawdziwej dwupłatowej, naddźwiękowej rewolucji.

źródło: web.mit.edu