Firma Sauter Carbon Offset Design zaprezentowała właśnie światu katamaran, szumnie okrzyknięty mianem "pierwszego na świecie jachtu o zerowej emisji CO2". Całą energię potrzebną do funkcjonowania Super Nova 60 czerpie z odnawialnych źródeł. Mnogość ekologicznych technologii zastosowanych w tym projekcie pozwala jej pokonać w ciągu roku blisko 13 000 km, bez emisji choćby grama dwutlenku węgla. Co ważne, wszystkie te rozwiązania są obecnie w użyciu, tak więc w tym wypadku nie ma mowy o projekcie nierealistycznym.

Łódź zasilana jest elektrycznymi silnikami Mercedes Benz Daimler BlueTec, dającymi 1600 kW mocy. Energii do silników tych dostarczają obrotowe żagle, pełniące funkcję turbin wiatrowych, generatory pozyskujące energie z fal morskich, oraz 650 m2 ogniw słonecznych. Całość wspomagana jest awaryjnym akumulatorem o pojemności 1000 kWh.

Systemy te pozwalają zredukować emisję CO2 od 75-100% przy prędkości 18 węzłów. Zaś płynąc z szybkością 8 węzłów możemy być pewni, że nasz rejs jest w 100% ekologiczny. Projektanci zadbali także o optymalizację zużycia energii na pokładzie jachtu. Posiada on bowiem system odzyskiwania ciepła, a całość zużycia energii jest monitorowana komputerowo.

Rozmiary Super Nova 60 to, jakże by inaczej, 60 m długości i 18 m szerokości. Waży niespełna 125 ton. Co ciekawe, będąc przycumowanym do brzegu i podłączonym do sieci potrafi oddawać zmagazynowaną energię "spowrotem". W ten sposób można odzyskać nawet 400Mwh prądu.  Brzmi wspaniale, oby praktyka okazała się równie pozytywna.

źródło: Gizmag