Zakupy przez internet to już standard. Nie tylko kupujemy urządzenia elektroniczne, książki, ubrania, ale także, coraz częściej, produkty spożywcze. E-handel kwitnie. Potencjał internetu dostrzegli także usługodawcy ? możemy zatem bez wychodzenia z domu zdecydować się na e-usługi. Co dalej? Rozwój e-handlu i e-usług wychodzi już poza komputer. W czasie kiedy niemal każdy posiada telefon komórkowy, bądź inne urządzenie mobilne, można wykorzystać e-usługę do promocji firm oraz świadczeń wykonywanych przez przedsiębiorstwo. Komunikacja z klientem nabiera nowego znaczenia. Zacznijmy od sieci społecznościowych, które stanowią doskonałe wsparcie zarówno dla e-handlu, jak i e-usług. Dzięki nim właściciele marek wiedzą, ile osób lubi lub kupuje ich produkty. Klient nie jest już dłużej anonimowy, jego opinie, są dostępne dla szerszej publiczności. Ostatnio firmy odkryły chat-roomy, które niewątpliwie są dodatkowym atutem dla klientów, którzy dokonują zakupów w e-sklepie. Klient za ich pomocą, w czasie rzeczywistym może rozmawiać ze sprzedawcą. Po pierwsze, klient może dopytać o szczegóły związane z wysyłką, formach płatności oraz dopytać o specyfikację produktu. Po drugie, sprzedawca może przy okazji polecić klientowi produkt komplementarny. Jak widać, wielokanałowe wsparcie sprzedaży internetowej jest istotnym elementem całego procesu komunikacji. Korporacje dostrzegły również potencjał w urządzeniach mobilnych. Trwa walka o klienta, który jest ?bombardowany? wiadomościami o nowych promocjach, rabatach, akcjach. Na polskim rynku pojawiła się kolejna e-usługa, która jeszcze bardziej ułatwia firmom kontakt ze swoją grupą docelową. Dzięki specjalnej platformie internetowej dostawcy interaktywnych produktów multimedialnych mogą dystrybuować i masowo udostępniać cyfrowe produkty składające się z treści multimedialnych i usług interaktywnych na urządzenia mobilne. Firma AudioFon, twórca e-usługi, proponuje tym samym możliwość dotarcia do szerokiej grupy odbiorców mobilnych. Platforma zapewni odpowiednio szeroką gamę funkcjonalności związanej z dostarczaniem treści multimedialnych i obsługą interaktywnych relacji z odbiorcami, dzięki czemu dostawcy interaktywnych produktów multimedialnych będą mieli możliwość stworzenia zindywidualizowanch, dopasowanych do potrzeb swoich odbiorców atrakcyjnych produktów. Otrzymają zatem narzędzie dla zwiększenia konkurencyjności swojej oferty. Rozwój telefonii komórkowej, jaki nastąpił w ostatnich latach, pokazuje, że ilość użytkowników telefonów jest większa, niż użytkowników internetu. Można zatem zakładać, że wzrost mobilnego handlu pójdzie w podobnym kierunku. Jednocześnie nie można zapominać, że e-handel i e-usługi to już nic wyjątkowego. Dostęp do internetu, czy posiadanie telefonu komórkowego są już tak powszechne, że przedsiębiorcy muszą ciągle pamiętać o potrzebie stałego kontaktu z klientem. Konkurencja na rynku e-handlu i e-usług jest tak duża, że bez odpowiedniego wsparcia i promocji nie ma szans na przebicie. Wykorzystanie innowacyjnych urządzeń i usług, które pomogą firmie dotrzeć do swoich odbiorców nie powinno już być rozpatrywane w kategoriach luksusu, ale naturalnego porządku