Arctic Sunrise in Greenland

Członkowie załogi już teraz odczuwają skutki zmian klimatu. Aby dotrzeć do Lodowca Petermanna, statek musi przepłynąć przez Cieśninę Nares, wody zazwyczaj nieżeglowne, co najmniej do sierpnia. W tym roku, woda już od czerwca w dużej mierze jest wolna od lodu morskiego. Blokujący cieśninę lód znajduje się znacznie dalej na północ niż zwykle. Niespodziewanie ułatwia to dotarcie do lodowca Petermanna, z drugiej strony jego fragment będący obecnie w kanale Robesona, może oderwać się w dowolnym momencie i wpaść do Cieśniny Nares uniemożliwiając wyprawie dostęp do Lodowca. To ryzykowny wyścig z czasem.

Jeżeli statek dotrze w pobliże Lodowca Petermanna, który jest jednym z największych i najbardziej na północ położonych lodowców Grenlandii, zespół naukowców znajdujących się na pokładzie Arctic Sunrise udokumentuje jego rozpad. Zdjęcia satelitarne ukazują, że obszar większy niż powierzchnia Manhattanu jest bliski oderwania się.

"Ta wyprawa pomoże nam lepiej zrozumieć, jak pokrywa lodowa i lodowce Grenlandii reagują na zmiany klimatu, jak również ich wpływ na wzrost poziomu wód w morzach i oceanach światowym" - mówi klimatolog Jason Box z Byrd Polar Research Center przy Uniwersytecie Stanowym w Ohio będący na pokładzie Arctic Sunrise.

"Podróż do Lodowca Petermanna jest rzadką okazją, by odwiedzić te odległe miejsca w północnej części globu i szansą na obserwacje, które na co dzień wykraczają daleko poza możliwości tradycyjnej nauki"- dodaje Box.

Statek Greenpeace odbędzie podróż do wschodniego wybrzeża Grenlandii w celu zbadania skutków wpływu ciepłych wód subtropikalnych na lodowce Grenlandii. Wreszcie, kiedy poziom lodu w Arktyce osiągnie najmniejszy zasięg występowania, wyprawa przeprowadzi badania topniejącego lodu na północ od wyspy Svalbard.

źródło: greenpeace